איטום מעברי אש ועשן

ת"י 931 חלק 2, ובדיקות שדה 2174

מבוא

בתקרות או בקירות באגפים אלו, קיימים פתחים שדרכם עוברים מערכות כגון צנרת מים, צנרת גז וכבלי חשמל. בעת שריפה בבניין יש התפשטות של אש, עשן, חום וגזים רעילים. בכדי להגביל את התפשטות האש, משתמשים במערכות אטימה שעמידות האש שלהן נקבעת ע"פ אמות מידה של שלימות, כושר ובידוד.  הבחירה בחומרים למחסומי אש ועשן נתון פעמים רבות להבנה שגויה. ולפעמים גרוע מכך, בחירה במוצרים שכלל אינם יכולים  להשיג  את רמות מיגון האש הדרושות.

חנן פילו בעל ניסיון מעשי, באיטום מעברי אש ומיגון אש למבנים, של מעל שלושים שנה בארץ ובחו"ל. הראשון בישראל בעל הסמכה שמית, מטעם חברת AD FIRE PROTECTION משנת 1988. אנחנו, ניהלנו וביצענו את הפרויקטים הגדולים והמורכבים בישראל. בארבע השנים האחרונות ביצענו את איטום מעברי האש ועשן במגדלי גינדי, בית רסיטל, פסגת דן, בית יצחקי, קניון אושרה, עזריאלי חולון, חלונות הסיטי, מתקני צבא בעיר הבהדים, גלילות, פלוגות ועוד.

פילו מיגון הינה יבואנית למגוון מוצרי RECTORSEA ו- ABESCO לאיטום מעברי אש ועשן. בין המוצרים אותם אנו מייבאים לישראל ניתן למצוא:

זה הזמן שניפגש! !

תקן 2174, מה זה?? 

תקן 2174, הוא תקן שבא לעשות סדר לתקן שרובנו מכירים בשם – 931 חלק 2. תקן 2174 הוא בעצם בדיקת בשטח. בדיקת התקנה תקראו לזה למחסומי אש ועשן. המטרה, לוודא שהקבלן הוסמך להתקנה, ומתקין נכון. התקנה בהתאם לתעודות הבדיקה של המוצר ולא איך שבא לו.. התקן יכנס לתוקף בקרוב מאד.

אציג את עיקריו בכדי לעזור למנוע כישלון בבדיקות לטופס 4. 

הנושאים:

א. איזה קבלן מותר (וכדאי) לבחור?

ב. דגשים בבחירת המערכת המתאימה ומיקומה. 

1.png

כלל אצבע!! 

הקבלן חייב להציג אישור הסמכה בתוקף. אישור הסמכה שיוצג לכם, עליו חתום יבואן.. פסול!! היבואנים למיניהם, נקרא להם- "אנשי הדלפק.." הם רוצים למכור והרבה. הם יסמיכו בחינם בשביל כמה שקלים.. דעו לכם שזה אסור ויפסל! רק קבלן שיודע להציג הסמכה בתוקף מטעם היצרן רק הוא יוכר כקבלן מאושר. זו לשון התקן! עדיף לבחור קבלן בעל וותק ורזומה מוכח. אם הקבלן עצמו הוא גם היבואן.., ועובדיו הם שיעשו את העבודה, זה המצב הכי טוב! ככה נמנעים מבעיות ניירת, והתקנה לא נכונה וככה נמנעים מפערי תיווך בידע, ובמתן פתרונות עדכניים.

 

ועכשיו לשלב ההתקנה.

בחירת מוצרים. כלל אצבע!!! 

מוצר שעליו יש תיעוד לפיקוח, או שמציג ניירת המעידה כך, זה יפה. זה נדרש, אך זה לא ראה וקדש! לא כל פריט מאושר, שהוא בעל תעודה, מתאים  לכל מצבי ההתקנה. יש מצב מותר ויש מצב אסור. חובת הקבלן המבצע לשים לב למפרטי תעודות הבדיקה טרם ההתקנה ולא סתם לנפנף בהם. קבלן מקצועי ואחראי, שהוסמך על ידי היצרן, (כדרישת התקן) אצלו נמצא את הסיכויים הגדולים יותר שהוא מחזיק בידו את כל הניירת הנדרשת וההכשרה המקצועית בכדי לא לעשות שטויות. אגב- בבדיקות המעבדה, המעבדה הבודקת חייבת לפסול קבלן שלא ידע להציג אישור הסמכה למוצרים שהוא מתקין.  

חשוב לדעת,

× צריך להבדיל בין התקנה למצב קיר לבין מצב תקרה, 

× בין קיר גבס לקיר בלוק. 

× צריך לשים לב לעובי הקיר ועובי התקרה. 

× לוודא שהמערכת מתאימה לסוג האלמנט החודר

 × בדיקת תצורת הבדיקה. האם המוצר נבדק למערכת פתוחה ואו סגורה.

במצבי התקנה בתקרה, חייב תעודה בינלאומית. בתעודות הבינלאומיות- יש סימן שמעיד אם הקולר מתאים לצינור ניקוז שהוא בבחינת מערכת פתוחה, או לא קולר שמתאים לצינור ניקוז (מערכת פתוחה- רשום בתעודה כ– u/c – u/u). קולר שמתאים לצינור מים (מערכת סגורה- רשום בתעודה כ– c/c)- כל קולר והיעוד שלשמו נבדק. התוצאה שרשומה בתעודה, מתאימה אך ורק למצב בו הוא נבדק.

חברת פילו מיגון היבואן המרכזי בישראל!!

לאלה שרוצים ליישם בעצמם ולאלה שמחפשים קבלן מבצע. אנחנו הכתובת הכי מקצועית ותחרותית בישראל.

הגיע הזמן שתכיר!!!

סקופ!!! 

קולר שנבדק בתנור של מכון תקנים, לתקן 931 חלק 2, פסול משימוש לצנרת ניקוז!!! התקנת קולר אש לצינור ניקוז, שחודר בקיר אש, בוודאי בתקרה, בעל תעודה של מכון התקנים, לא טוב לזה! 

הסבר, מכון תקנים לא יכול לבדוק  מצב תקרה. זה כבר ידוע. אבל מה שלא  יודעים, ופחות ברור, זה שהבדיקה בתנור של מכון תקנים לקולרי אש שמותקנים על צנרת פלסטיק, היא לא מתאימה ל95 אחוז ממצבי ההתקנה בבניין. צנרת פלסטיק בבניין ייעודה העיקרי הוא לניקוז- בעצם- למערכות פתוחות.  מכון התקנים בודק רק כשהצינור סגור משני הצדדים. ולכן התעודה שלו מתאימה רק לצנרת פלסטיק שמשמשת למערכת סגורה. במילים אחרות, כל פעם שהתקנתם קולר אש שנבדק במכון התקנים הישראלי על צינור פלסטיק למערכת הניקוז, אם זה בקיר ובוודאי אם זה בתקרה, עשיתם טעות! הכשילו אתכם!

זה לשון מכון התקנים,

"הקבלן המתקין צריך לדעת שהקולר נבדק רק להתקנה במערכת סגורה במכון תקנים, ולכן חובתו להתקין רק למערכות המתאימות…"

נספח ב – מקרים מייצגים. איפה מתקינים ועל מה להשגיח.

תקן 2174 – בדיקות שדה. לתשומת לב מנהל הפרויקט

  1. איטום מעברי אש, של מערכות אלקטרומכניות בחדירה בין תקרות המפרידות בין דירות שונות ובמקומות אחרים בהתאם לנספח הבטיחות המאושר, יבוצעו בכלל חלקי המבנה, גם בשטחים פרטיים. עמידות האש של מערכת האיטום תקבע בהתאם לעמידות האש של הקירות והתקרות בהן חודרות המערכות. נדרש מחסום אש תיקני לכל חדירה של מערכת אלקטרומכנית
  2. .טיח, שפכטל וטיט כמערכות לאיטום אש יתקבלו רק באם הוצגה עבורם תעודת בדיקה בהתאמה לתקנים המאושרים ליישום לפי תקן זה.
  3. בעת התקנת מערכות אלקטרומכניות יש לתכנן ולהקפיד על מתן אפשרות להתקין את מחסומי האש בהתאמה לפרטים המאושרים. כגון: שמירת מרווחים היקפיים בין צינור פלדה לבטון, גישה להתקנת קולר תופח לצנרת פלסטית וכד'.
  4. שרוולים פלסטיים שהותקנו בבטון טרם היציקה, יקוצרו כך שלא יבלטו מפני אלמנט הבטון- משני צידיו
  5. בקיר גבס חסין אש, בו מותקנים שקעי חשמל ותקשורת החודרים את הלוחות – יש ליישם מערכת איטום מעברים מאושרת שתחזיר לקיר את עמידות האש שלו.
  6. בחדירת מערכת דרך קיר גבס חסין אש יש להתקין מסגרת הקשחה היקפית העשויה ממסלולים וניצבים, ו/או- חבק ייעודי ו/או מוצר איטום אש מתאים. מערכת איטום המעברים תותקן בתוך פתח זה לאחר הקשחתו.
  7. במידה וברצפות קיימים פתחים שמידתם באחת מצלעותיהם גדולה מ-20 ס"מ ו/או ששטח הפתח שלהם עולה על 04.0 מ"ר יבוצע משטח עבודה לצורך מניעת נפילות אשר ישא עומס של 150 ק"ג לפחות. לחילופין ניתן שפרט האיטום יכיל דרישה זו על ידי הצגת תעודה מתאימה.

8. בעת השלמת יציקת בטון ו/או יישום בטון מסוג MORTAR {בטון קל משקל} בפירים אנכיים יש להקפיד על פרטי ביצוע מאושרים מבחינת- עובי \ צפיפות \ זיון \ עמידות אש. יש להקפיד גם על פרטי חיבור של התקרה עמידת האש החדשה.

  1. יש להקפיד על השארת מרווחים בין המערכות החודרות את הבטון לקבלת מערכות איטום המעברים המאושרות. יצורף פרט ביצוע. יש להקפיד לבצע איטום מעברי אש לצנרת פלסטית קטנת קוטר, שאינה מחייבת התקנת קולר (קטנה מ- 50 מ"מ קוטר), על ידי חומרים תופחים שיסגרו את הפתחים שיוצרו לאחר שרפת הצנרת. הכול לפי מערכות איטום מעברים מאושרות.
  1. יש לבצע תחזוקה ובדיקת שלמות למערכות איטום המעברים בכלל המבנה, אחת לשנה ו/או בהתאם להנחיות הכבאות בנושא רישיון עסק. התחזוקה תתבצע בהתאם לתקן הבדיקה באתר של מחסומי אש, על ידי נציג מוסמך בתוקף של היצר.
  2. יש לקחת בחשבון התקנת פתחי גישה מתאימים לביצוע הבקרה וכן לביצוע תיקונים במידה וידרשו לכך
  3. לכל שאלה אנא אל תהסס

אז מה נכון יותר לפרויקט שלך?